Webdesign-web

Wat is de rol van de website voor jouw organisatie?

Wil je een online visitekaartje cq bedrijfsbrochure? Moet je website een rol spelen bij het aantrekken van nieuwe klanten? Is het de bedoeling dat je website vooral informatie overdraagt?

Het één is overigens niet persé beter dan het ander.

Als je niet zeker weet wat een website voor jouw organisatie zou moeten betekenen ga dan in eerste instantie uit van je bedrijfsdoelstellingen. Vraag je af of jouw website je daarbij kan ondersteunen in uitstraling en functionaliteit.

Bijna iedere potentiële klant maakt kennis met jouw aanbod door een bezoek aan je website. Die eerste indruk kun je maar één keer maken dus zorg dat deze in orde is. Daarvoor zijn een aantal aspecten cruciaal.

Design

Smaak is natuurlijk altijd persoonlijk in design, maar belangrijk blijft dat het design aansluit bij je huisstijl en identiteit. Dat geldt voor kleur, vorm, corporate beelden en tone of voice.

Navigatie

Zorg dat je je content zowel in menu als in beeld toegankelijk maakt. De ene persoon zoekt meteen in het menu, een ander is meer visueel ingesteld en klikt eerder op een icoon of een afbeelding.

Content

Tekst en beeld moeten relevant zijn en voldoende interessante informatie bieden voor de bezoeker. Zo is er altijd een aanleiding om terug te keren.

SEO

De vindbaarheid van je website optimaliseren is een lastige klus, dat is ook de reden dat hiervoor gespecialiseerde bedrijven bestaan.

Toch kun je al heel veel zelf doen, zeker als het gaat om de content. Als de inhoud van je website interessant genoeg is voor bezoekers om langer te blijven hangen dan ziet Google dat als een teken dat de inhoud relevant genoeg is voor de zoekterm. Natuurlijk spelen veel meer zaken mee.

Bij Upscore voorzien we jouw website standaard van een SEO plugin die het daarbij ook nog eens eenvoudig maakt om de inhoud van de pagina te optimaliseren voor Google.

Over ons

De pagina “Over ons” zet vaak het bedrijf centraal met missie, visie en andere wetenswaardigheden. Het is echt een misverstand om te denken dat bezoekers dit soort zaken gaan lezen. Het gaat uiteindelijk voor de bezoeker om één ding “Hebben jullie waar ik naar op zoek ben” oftewel “What’s in it for me”.

Zorg dat een bezoeker hier de reden vindt om voor jouw organisatie te kiezen. Waar ligt jouw potentiële klant wakker van, waar wordt hij blij van en hoe komt jouw product of dienst daarin tegemoet.

Social media en klantervaringen

Je kunt vertellen hoe goed en klantgericht je bent maar een bezoeker hecht meer waarde aan wat een ander van jullie vindt. Vraag je tevreden klanten om in een paar zinnen aan te geven waarom ze voor jullie kiezen (testimonials) en zet ze op je site. Social media werken ook prima bij het uitdragen van jouw verhaal. Stel bezoekers in staat om jouw pagina’s te delen via social media knoppen.

WordPress

Bij Upscore hebben we een absolute voorliefde voor WordPress bij het bouwen van websites. Daar zijn we zeker niet uniek in want WordPress is inmiddels het meest gebruikte CMS (Content Management Systeem) ter wereld.

De reden(en)?

  • WordPress is open source dus gratis en bovendien wordt de broncode continu verbeterd
  • Gebruiksvriendelijk, met een kleine instructie en zelf uitproberen kunnen klanten al snel en met toenemend plezier aan de gang met het onderhoud van hun eigen site.
  • Zoekmachinevriendelijk dankzij de optimale broncode en dankzij goede plugins ook te verbeteren
  • Een enorme keuze in plugins waardoor je je website kunt uitbreiden met eenvoudige en/of complexe functionaliteit. Zie hieronder een aantal voorbeelden.

Bijzondere functionaliteiten nodig?

  • Vertalingen: Richt je je ook op de buitenlandse markt dan maken wij je site meertalig. Bovenin de website kiest de bezoeker voor de gewenste taal en de volledige site wordt aangepast. Dit kan zelfs met specifiek beeldmateriaal per land, zo voelt ook een buitenlandse bezoeker zich thuis op jouw website.
  • Formulieren met specifieke functionaliteit zoals het verzenden van documenten na het achterlaten van naam en e-mailadres, uploaden en verzenden van documenten, bestellen en betalen, verzenden van een sms, inschrijven voor nieuwsbrieven etc. Notificaties en output zijn geheel naar wens in te richten.
  • Call to actions oftewel
  • Evenementen en agenda’s: Feesten, activiteiten en bijeenkomsten die je niet alleen kunt publiceren op je site maar ook het inschrijven en betalen van toegangskaarten is mogelijk.
  • Webshop; maak van je website een verkoopkanaal. WordPress is dankzij WooCommerce buitengewoon goed in te richten voor de verkoop van je artikelen.