Een goede huisstijl is representatief voor de persoonlijkheid van de organisatie of onderneming. Ligt de nadruk op creativiteit, kennis en kunde, een specifiek product of assortiment? Wie zijn jouw klanten, waarom kopen zij bij jou? Wat is jouw onderscheidend aspect ten opzichte van de concurrentie. Dit soort zaken zijn behoorlijk bepalend voor de vormgeving van de huisstijl.

Grafische basiselementen van een huisstijl

Een goede huisstijl bestaat uit een combinatie van de volgende zes grafische basiselementen:

  • Logo
  • Typografie
  • Kleur
  • Vorm
  • Beeldmateriaal
  • Taal

Deze basiselementen zijn bepalend voor de uitstraling van de huisstijl.

Logo

Een logo is een woordmerk of beeldmerk of een combinatie van beide. Een logo kan bestaan uit een naam, tekening of een symbool. Het kan iets concreet voorstellen maar ook alleen maar een associatie oproepen met bijvoorbeeld beweging, warmt of creativiteit.

Belangrijke voorwaarden bij het ontwerp van een logo zijn:
Functionaliteit: Een logo is afgestemd op de doelgroep en niet in de eerste plaats op wat de klant mooi vind. Dat is meestal een hele lastige, als het aan beide voldoet is het ideaal.
Originaliteit: Vroeger was de algemene gedachte dat een logo een letterlijke vertaling van het product of dienst moest zijn. Daar zijn vormgevers inmiddels origineler in geworden. Het logo hoeft geen letterlijke vertaling meer te zijn van het beeld of woord. Het is vooral een vertrekpunt voor de huisstijl. Het geeft een visuele associatie van dat wat voor de doelgroep belangrijk is, jouw creativiteit, jouw expertise of de luxe van jouw product of dienst.

Typografie

De kracht van een goed gekozen font (lettertype) wordt nog vaak onderschat. Maar als je zelf gaat kijken naar al die verschillende fonts ervaar je het vast zelf, al is het subtiel. Fonts kunnen verschillende associaties oproepen: jong, serieus, zakelijk, klassiek, luxe, frivool. Daarom is een font een essentieel onderdeel van de huisstijl en het is belangrijk dat deze op alle communicatie-uitingen wordt gebruikt.

Kleur

Kleur is heel persoonlijk en heeft raakvlakken met vele psychologische aspecten. Wat is Vodafone zonder de rode kleur of de ABN AMRO zonder haar groene huisstijlkleur?
De psychologische betekenis van kleuren is voor een deel zelfs universeel: rood wordt overal geassocieerd met gevaar, liefde en oorlog. Blauw staat voor waarheid, helderheid, waardigheid, status en macht. Zwart roept associaties op met dood, maar op de juiste manier toegepast ook met chique. Voor een huisstijl zijn kleuren dus heel bepalend.
Er zijn verschillende kleursystemen die binnen een huisstijl ingezet worden. De uitdaging zit ‘m in het onderling afstemmen van deze kleursystemen om een zo uitgebalanceerd kleurenpalet te ontwikkelen. De volgende kleursystemen zijn gangbaar voor de meeste huisstijlen:

  • PMS: Staat voor Pantone Matching System. Binnen dit systeem heeft elke kleur een eigen unieke code die wereldwijd gelijk is. Voor drukwerk krijg je dus altijd en overal exact dezelfde kleur als je op hetzelfde (papier)materiaal laat drukken.
  • CMYK: (process kleuren): Deze afkorting staat voor, Cyaan, Magenta, Yellow en Key (black). Dit zijn de 4 basiskleuren die nodig zijn om alle (zichtbare) kleuren op papier te reproduceren.
  • RGB: Op een computer- of televisiescherm wordt gewerkt met de drie kleuren Rood, Groen en Blauw. RGB werkt met licht waardoor andere mengingskleuren ontstaan dan bij CMYK of PMS.

Vorm

Met vormen wordt de identiteit van het merk of bedrijf weergegeven. Aspecten als mannelijk, vrouwelijk, zakelijk, creatief, sierlijk worden met vormen onderstreept. Vormen kunnen elementen zijn die in het logo voorkomen of juist een aanvulling zijn op het logo.

Beeldmateriaal

Beeldmateriaal is ook van belang om een huisstijl te creëren. Voorbeelden zijn illustraties, pictogrammen of foto’s. Deze zijn heel bepalend voor de uitstraling van de identiteit. Harde industriële gebouwen geven een heel andere sfeer dan bijvoorbeeld lachende mensen in een bloemenveld. Door het beeldmateriaal duidelijk naar voren te brengen en deze herkenbaar te houden, krijgen mensen op het moment dat ze deze meerdere malen tegenkomen een snellere herkenning van jouw bedrijf.

Taal

De taal binnen een huisstijl heeft betrekking op de pay-off, de tone-of-voice en de gebruikte begrippen en vakjargon. De pay-off vormt de belangrijkste boodschap in één woord of korte zin. De pay-off van Upscore is Indrukmakers en wordt steeds meer onderdeel van de naam en geeft onze identiteit weer.
De tone-of-voice is de stem van je bedrijf en moet aansluiten op de doelgroep en hoe zij het liefst worden aangesproken. Deze is bepalend voor de schrijfstijl in alle uitingen zoals de website, mailings of brochures. Consistentie in de schrijfstijl wordt echter vaak onderschat en daarmee zie je dit nog wel eens alle kanten op schieten.

Een huisstijl is vakwerk

Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk. Veel beginnende zelfstandig ondernemers knutselen in het begin zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets door ‘een buurjongetje’ of ‘een neefje’ maken. De praktijk wijst uit dat een professioneel ontworpen huisstijl onmisbaar is voor de groei en het voortbestaan van een organisatie.

Consistentie in de huisstijl

Voor het slagen van een goede huisstijl is het heel belangrijk dat deze in gedrag en uitingen consistent wordt toegepast. Van de telefoniste die de telefoon opneemt en een heel persoonlijke vertegenwoordiging van de huisstijl is, tot de koerier die de goederen bij de klant aflevert en de auto waarin hij rijdt.
Het niet consistent doorvoeren van de huisstijl is de meest gemaakte fout door bedrijven! Dit geeft op de lange termijn imago- en merkschade.

Tip: voor een optimale huisstijlbeheersing is onze Upscore Brand Portal de ideale oplossing. Dankzij slimme huisstijltemplates kan een gebruiker beeld en tekst aanpassen terwijl lettertype, kleuren en logo’s blijven zoals de vormgever heeft bedoeld.