fbpx

Inspiratie voor een opvallende beursstand

/, Huisstijl/Inspiratie voor een opvallende beursstand

Een beurs is een hele goede manier om nieuwe potentiële klanten te ontmoeten. Een vak- of themabeurs trekt al snel duizenden bezoekers met een specifieke interesse en nemen graag de tijd om inspiratie op te doen of informatie te verzamelen.
Echter, jouw concurrenten zijn ook aanwezig. Het is dus zaak om op te vallen. Wij hebben 5 praktische tips voor de plaats en inrichting van jouw beursstand.

Tip 1 Een goede plek voor jouw beursstand

Iedere beurslocatie heeft van die plekken waar je nauwelijks wordt gezien en dat is net wat je niet wilt. Zorg dat je op tijd inschrijft voor de beurs en dat je een voorkeurspositie kunt aangeven. Kies dan voor een standruimte vlakbij de catering. Dat is meestal een plaats waar mensen even de tijd nemen om met een drankje of hapje om zich heen te kijken. Met een interessante stand of aanbieding is de kans groot dat zij even bij jouw stand naar binnen lopen.
Vergeet trouwens niet om jouw relaties te laten weten dat je aanwezig bent op de beurs, stuur ze bijvoorbeeld een persoonlijke uitnodiging of beter nog een aanbieding die alleen voor de beurs geldt. Zo geef je ze een goede reden om langs te komen.

Tip 2 Laat duidelijk zien wie je bent en wat je doet

Heldere en duidelijke communicatie is belangrijk. Presenteer jouw product of dienst in een herkenbare en uniforme huisstijl, om te beginnen met een basis van grote elementen in deze stijl. Grote elementen zijn bijvoorbeeld beurswanden (printen op kanaalplaat) of wanden van geprint kunststof, glas of hout. Bestaande wanden geef je gewoon een eigen stijl met mooi geprint behang.
Roll banners en kubussen zijn weer ideaal om productgroepen of modules van diensten een eigen beeld en/of tekst te geven.
Heb je geen product maar verkoop je een dienst dan is dat lastiger om te verbeelden dan een product. Bedenk dan hoe je wilt dat jouw klanten zich voelen als ze jouw dienst hebben gebruikt, zoals vrolijk of ontspannen. Een lifesizer van een persoon die dit gevoel uitstraalt of een bijvoorbeeld hangmat kun je dan een opvallende plek in jouw stand geven. Lifesizer zijn opvallende grootformaat displays die in vele vormen, prints en materialen gemaakt kunnen worden.
Laat jouw huisstijl ook in details terugkomen met baliestandaards, vloerstickers en op servies en onderzetters.

Tip 3 Zorg voor een interactieve stand

Beleving heeft altijd de meeste impact op mensen. Zorg dat bezoekers jouw product kunnen ervaren met een demo.
Is jouw product of dienst niet echt te ervaren met een demo, dan kun je een ludieke activiteit bedenken die mensen trekt:

  • Laat bezoekers op de foto gaan met bijvoorbeeld een lifesizer van een beroemdheid, net echt.
  • Bedenk een quiz of verloting waarmee een prijs kan worden gewonnen, zo verzamel je meteen namen en e-mailadressen.
  • Wil je een nieuw product lanceren dan kun je bijv. figuranten over de beurs laten lopen met de aankondiging dat het nieuwe product op een speciale tijd bij jouw stand zal worden onthuld.

Tip 4 Zorg voor een uitnodigende stand

Zorg ervoor dat jouw stand open en uitnodigend toont. Bezoekers moeten makkelijk en bij voorkeur vanaf meerdere kanten jouw stand kunnen betreden. Daarbij is ook de houding van de standhouders bepalend. Ga niet zitten, maar blijf staan en zorg voor een actieve houding zonder opdringerig te zijn.
Geef producten en promotiemateriaal een opvallende plaats in een mooie display zodat bezoekers deze makkelijk kunnen meenemen.
Ook niet onbelangrijk: verlichting. Een goed verlichte stand valt meer op. Licht één item extra uit zodat daar het oog het eerst naartoe wordt getrokken.

CahiersteekTip 5 Zorg voor goed informatief materiaal

Folders, flyers en brochures in dezelfde herkenbare huisstijl om mee te geven aan de geïnteresseerde standbezoeker. Bij voorkeur met een visitekaartje in een mooie presentatiemap zodat het geen kreukelige vodjes worden.
Een goodiebag of verpakking in de huisstijl met, behalve informatief materiaal, nog een sample of misschien een leuke gadget. Laat het voelen als een cadeautje.

Liever eens wat anders dan de traditionele folder of brochure? Een waaier leent zich heel goed voor veel verschillende producten of bij modulair opgebouwde diensten.
De Z-card (vouwkaart) geeft weer de mogelijkheid om veel informatie samen te voegen in een klein en handzaam formaat.

Meer inspiratie nodig? Kijk eens rond in ons portfolio op onze website of onze inspiratie pagina.

Formulier voor beursmaterialen

2018-09-04T09:39:08+00:00