fbpx

Reclamefolders blijven onverminderd populair

/, Crossmedia/Reclamefolders blijven onverminderd populair

Reclamefolders; Nederlanders willen ze niet missen

Update 2018

Vorige week verschenen de resultaten van de NOM Folder Monitor 2018, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van de DDMA. Belangrijk signaal: 52% van de Nederlanders zou de papieren reclamefolder missen als ze niet meer zou verschijnen, 14% staat hier neutraal tegenover. Mensen die geen folders willen ontvangen plakken een NEE sticker en dat aantal stijgt maar mondjesmaat.

De infographic hieronder geeft je een snel beeld van de resultaten van het onderzoek. Het volledige rapport NOM Folder Monitor 2018 kun je hier downloaden.

Nom Folder Monitor 2017

reclamefolders

Reclamefolders zijn fun

Onlangs is het rapport 2017 van de NOM Folder Monitor weer verschenen. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van de DDMA (Data Driven Marketing Association).

Het onderzoek beantwoordt vragen als

  • Wat is het bereik van de reclamefolder?
  • Wat is het bereik per branche?
  • Wie lezen de reclamefolders en waarom?
  • Lezen mensen met een nee-brievenbussticker online folders?
  • Wat is het effect van de folder op winkelbezoek en aankoopgedrag?

Wederom blijkt uit het onderzoek dat de folder populair blijft, 13 miljoen Nederlanders lezen wel eens reclamefolders. Tegelijkertijd wordt er wel een kleine stijging gezien in het aantal digitale folderlezers; 7% (+2%) leest alleen digitale folders en 34% (+3%) leest de folder op zowel papier als digitaal. Nog steeds leest 55% van de Nederlanders alleen een papieren folder.

Redenen om de reclamefolder te lezen

Als belangrijkste redenen om een folder te bekijken worden genoemd het opdoen van inspiratie en cadeau ideeën. Andere redenen zijn het op de hoogte zijn van aanbiedingen en daarmee de keuze waar te kopen.

Een opvallend verschil in de papieren en digitale folder is met het onderzoek aangetoond. De papieren folder wordt vaak ter ontspanning gelezen, terwijl de digitale folder vooral wordt gebruikt om producten te vergelijken en informatie in te winnen. Daaruit blijkt dat de beide foldertypen een andere behoefte vervullen en elkaar daardoor vooral versterken.

Effectief en zet aan tot aankoop

Behalve populair is de folder een uiterst effectief medium dat aanzet tot actie, dat heeft het onderzoek opnieuw aangetoond.

Voor 41% is de folder het belangrijkste medium bij aankoopbeslissingen. Bij 43% van de huishoudens wordt het boodschappenlijstje gemaakt met behulp van de folder en 49% koopt geregeld een product uit de folder.

Branches

De branches waar reclamefolders het hoogste nettobereik* opleveren zijn

  • Supermarkten en slijterijen
  • Warenhuizen
  • Persoonlijke verzorging (drogisterijen)

* percentage van de populatie dat minimaal één folder uit de branche leest

Het volledige rapport is te downloaden vanaf het artikel op de website van de DDMA.

2018-07-02T10:00:29+00:00